Cara Putihkan Ketiak Dengan Baking Soda

April 02, 2016

assalamualaikum


Masalah ketiak hitam mesti buat ramai yang malu dan tak confident dengan diri sendiri kan? Sebenarnya masalah ni bukannya di alami oleh korang je tapi hampir semua wanita di dunia ni! Kulit ketiak menjadi hitam akibat mencukur atau mencabut bulu ketiak, dan ianya mungkin juga disebabkan oleh bahan kimia yang terdapat di deodorant yang digunakan
Kalau nak memutihkan ketiak hitam, korang tidak perlu menggunakan produk yang mahal tetapi hanya memerlukan baking soda untuk memutihkan ketiak secara semulajadi.
Berikut adalah cara nak putihkan ketiak secara semulajadi :

Cara 1
1. Campurkan 1 sudu teh baking soda dengan air secukupnya. Campur keduanya sampai berbentuk scrub.
2. Sapu campuran tersebut 2x sehari setelah mandi. Biarkan selama 10 minit, kemudian bilas dengan air bersih. Sapuan baking soda membantu untuk membuang sel kulit mati pada ketiak menjadikan ketiak lebih putih.
3. Bilas dengan air bersih
4. Amalkan rutin tersebut sehingga ketiak menjadi putih. Apabila kulit ketiak sudah putih, hentikan rutin tersebut kerana pemakaian baking soda yang berlebihan akan membuat keradangan kulit.

Cara 2
1. Campurkan dengan 1 sudu eh baking soda bersama dengan cuka atau perahan lemon/limau nipis.
2. Sapu campuran tersebut pada ketiak, biarkan selama 15 minit hingga setengah kering.
3. Gosok ketiak korang sampai butiran baking soda dan cuka atau perahan lemon/limau nipis bercampur dengan kotoran ketiak. Kotoran ketiak  yang terhasil sebenarnya adalah sel kulit mati. 
4. Bilas dengan air bersih.
5. Amalkan rutin tersebut sehingga ketiak menjadi putih. Apabila kulit ketiak sudah putih, hentikan rutin tersebut kerana pemakaian baking soda yang berlebihan akan membuat keradangan kulit.

Selamat mencuba dan semoga berjaya ya!
CREDIT: sajakongsi
nak shopping online? hubungi saya!

You Might Also Like

1 Comments

  1. Sangat membantu baking soda ni. Kita gunakan untuk scrub muka,buang kelemumur dll. Murah juga

    ReplyDelete